برای مشاهده کد تخفیف 100 درصدی عضو کانال تلگرامی شوید | graphictime_ir@

نمایش بیشتر

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
page
kadence_form
patterns_ai_data
option-tree
kadence_lottie
rank_math_schema
rm_content_editor
kadence_form
notification
shop_order_placehold
shop_order_refund
shop_order
page
patterns_ai_data
shop_order_placehold
product_variation
kadence_lottie
kadence_form
page
shop_order_refund
shop_order
product_variation
shop_order_placehold
notification
rm_content_editor
kadence_lottie
rank_math_schema
option-tree
shop_order_refund
patterns_ai_data
option-tree
rank_math_schema
-
-
page
kadence_form
shop_order
product_variation
kadence_lottie
shop_order_refund
shop_order_placehold
notification
-
rm_content_editor
rank_math_schema
-
option-tree

آموزش ساخت موشن گرافیک | از کجا شروع کنیم؟

صفحه اصلی » آموزش ها, ترفند, مقالات » آموزش ساخت موشن گرافیک | از کجا شروع کنیم؟

آموزش ساخت موشن گرافیک | وبسایت شروع گرافیک

ایده موشن گرافیک

وارد شدن به حرفه جدیدی میتواند چالش ها و سختی های زیادی داشته باشد. ما در این مطلب سعی می‌کنیم شما را با چالش ها و سختی های مسیر آشنا کنیم. کسانی که نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند، مدتی در سایت های مختلف می گردند و پس از صرف زمان زیادی که برای دیدن ویدئوهای آموزشی هدر می‌دهند، سرگردان و خسته قید این کار را می‌زنند و از ادامه راه منصرف میشوند.

اگر می‌خواهید در زمینه ساخت موشن گرافیک حرفه‌ای شوید باید صبر و پشتکار زیادی داشته باشید اما این کافی نیست. اگر نقشه و برنامه راه را نداشته باشید موفق نخواهید شد. خواندن این مطلب کوتاه تکلیف شما را مشخص میکند و از هدر رفتن زمان پر ارزش شما جلوگیری میکند.

بعد از مطالعه این مطلب شما متوجه میشوید که برای وارد شدن در زمینه ساخت موشن گرافیک باید از کجا شروع کنید. آیا می‌توانید از پس این کار برآیید؟ پیش شرط های ورود به این حرفه چیست؟ چقدر زمان نیاز است که شما تبدیل به یک حرفه‌ای شوید؟

شاید بعد از خواندن این مقاله با خود بگویید: “بسیار خوب من این کاره نیستم!” یا بگویید “چقدر سخت، از خیرش گذشتم” و از آن صرف نظر کنید. اگر چه این فکر به ظاهر مایوس کننده است اما حداقل شما به تصور روشنی از آنچه پیش روی شما است، خواهید رسید. در آن صورت وقت خود را بی جهت به هدر نداده اید. با ما همراه باشید.

پیش نیازهای ساخت موشن گرافیک

آموزش ساخت موشن گرافیک

موشن گرافیک یکی از موثرترین روش های آگاهی بخشی و تبلیغات در هر کسب و کاری است. علت این تاثیر زیاد، جذابیت های بصری موشن گرافیک است.

موشن گرافیک ها محصول فناوری و نرم افزارهای کامپیوتری هستند که روز به روز به کارایی و اهمیت آنها افزوده میشود. همه ما هر روز نمونه های بسیاری را در تلویزیون و فضای مجازی مشاهده می‌کنیم.

ساخت موشن گرافیک کار آسانی نیست. قبل از آنکه شروع به فراگیری ساخت موشن گرافیک کنید باید با مقدمات و پیش نیازهای این کار آشنا باشید.

این کار امروزه به یک حرفه تبدیل شده است اما نه به طور کاملا مستقل. اگر فیلم سازی یک شغل است، موشن گرافیک سازی شغل نیست! در واقع این حرفه‌ی نوپا در زیر مجموعه هنر گرافیک قرار میگیرد.

به مانند همه کارها، ساخت موشن گرافیک پیش نیازهایی دارد. پیش نیازهایی از جنس های مختلفی مانند دانش، تجربه، سخت افزار، خلاقیت و غیره. بنابراین با صرف یاد گیری یک نرم افزار شما نمی‌توانید یک موشن گرافیک مناسب بسازید. مقدمات و پیش نیازها برای این کار به شرح زیر هستند. لازم به ذکر است که شما باید همه این پیش نیازها و ملزومات را دارا باشید تا یک موشن گرافیک تاثیر گذار خلق کنید

آگاهی از اصول و مبانی گرافیک

شما قبل از هر چیز باید یک گرافیست باشید. رشته گرافیک سال هاست که در دانشگاه ها تدریس میشود و به عنوان یک رشته ریشه‌دار قدمت طولانی دارد. آگاهی از اصول مبانی گرافیک یکی از پیش شرط های این حرفه است.

مبانی گرافیک دایره وسیعی از مطالبی است که مرتبط با المانهای تصویری است. از مهم ترین اصول گرافیکی میتوان به شناخت رنگ، خط، هارمونی، تقارن، نمادها، فرم، اندازه و فضا اشاره کرد.

 مراحل ساختن موشن گرافیک

البته شما نیازی به تحصیلات آکادمیک ندارید و میتوانید به صورت آزادانه به مطالعه این علم بپردازید. گرافیک یک هنر بصری است و با دیدن نمونه کارهای خوب و قوی به صورت ناخودآگاه درک بصری شما بالاتر میرود و زودتر می‌توانید از این مرحله گذر کنید.

گرافیک از یک منظر علم است و از منظر دیگر یک هنر است. در نهایت این هنر شما است که از علم گرافیک بتوانید یک اثر زیبا خلق کنید. یک اثر که می‌تواند یک لوگو، پوستر، کاتالوگ یا یک موشن گرافیک باشد و به لحاظ تاثیر گذاری و زیبایی شناسی حرف برای گفتن داشته باشد. به هر حال اولین قدم در ساخت موشن گرافیک آشنایی کامل با اصول و مبانی گرافیک است.

آشنایی با نرم افزارهای کامپیوتری

ساخت موشن گرافیک تماما با نرم افزارهای کامپیوتری انجام میشود. اگر شما با فضای کلی نرم افزارهای کامپیوتری آشنایی ندارید، راه بسیار طولانی و سختی در پیش دارید. ساخت موشن گرافیک نیاز به تسلط بر نرم افزارهایی همچون افترافکت After effect دارد. این نرم افزارها دارای آپشن ها و قابلیت‌های بسیار زیادی است که کار کردن با انها نیاز به آموزش و پشتکار زیادی دارد.

 مراحل ساختن موشن گرافیک

اگر شما تا به حال با نرم افزارهای کامپیوتری پایه مانند فوتوشاپ آشنایی ندارید، چالش بزرگی در این زمینه خواهید داشت. در زمینه موشن گرافیک، قطعا تفاوت زیادی بین آموزش کسی است که به نرم افزاری مثل ایندیزاین InDesign مسلط است و فردی که حتی با ورد word آشنایی چندانی ندارد.

آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی که گرافیست هایی که در زمینه گرافیک چاپی فعالیت می‌کنند، حتی اگر به طور مستقیم در موشن گرافیک کاربرد نداشته باشد، می‌تواند روند آموزش نرم افزارهای مورد نیاز ساخت موشن گرافیک را تسهیل کند.

از طرف دیگر نرم افزاری مثل فوتوشاب یکی از نرم افزارهایی است که کاربرد زیادی در ساخت موشن گرافیک دارد. بنابراین تجربه به ما ثابت کرده است که اگر شما با فضای کلی نرم افزارهای کامپیوتری آشنا نیستید برای شروع بهتر است از نرم افزارهای ساده تری مثل فوتوشاپ شروع کنید و به یاد داشته باشید که در این زمینه باید زمان زیادی را هزینه کنید.

اگر شما هیچ پیش زمینه ای ندارید، یادگیری و تسلط نسبی به نرم افزارهای مورد نیاز برای ساخت موشن گرافیک شاید چندین سال زمان نیاز داشته باشد. این زمان به پشتکار، علاقه و استعداد شما بستگی دارد.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید سن و سال شماست. بله این نکته ای به ظاهر بی اهمیت است اما حاصل ۱۰ سال تجربه در زمینه کار با نرم افزارهای گرافیکی است. اگر شما جوانی ۱۹ ساله و علاقه مند به وارد شدن به این عرصه هستید، من میگویم بدون هیچ معطلی شروع کنید. اما یک فرد ۳۰ ساله که تازه میخواهد به این کار وارد شود داستان متفاوتی دارد.

این فرد قطعا معضلات و شرایط متعددی دارد. اگر بی کار است و درآمدی ندارد، باید چند سال دیگر بدون هیچ درآمدی و با تمرکز زیاد وقت خود را صرف یادگیری نرم افزارهای مختلف کند. با توجه به شرایط این فرد قطعا در میانه راه خسته شده و از ادامه کار باز می ماند.

در حالت دوم اگر این فرد کار و درآمدی دارد، نمیتواند وقت لازم را برای فراگیری این کار داشته باشد و روند آموزش او آنقدر کند خواهد شد که باز هم او از ادامه راه منصرف میشود.

اگر چه استثنا در هر کاری وجود دارد و عزم و اراده انسان همه معادلات را بهم میزند اما بحث ما درباره یک توصیه و راهنمایی کلی است که باید همه افراد از آن آگاه باشند. بنابراین قبل از ورود به این حرفه شرایط زندگی و سنی خود را در نظر بگیرید.

سخت افزارهای مورد نیاز

اکثر نرم افزارهایی که در ساخت موشن گرافیک استفاده میشود، جزء نرم افزارهای سنگین محسوب می‌شوند و نیاز به یک سیستم قوی برای راه اندازی و رندرینگ دارند. از همین ابتدا بدانید که شما به چیزی فراتر از یک لپ تاب معمولی نیاز دارید.

از طرفی موشن گرافیک ها انواع مختلفی دارند. برای ساخت هرکدام از آنها شما نیاز به ابزار و سخت افزارهای مختلفی دارید. برای مثال گاهی ممکن است به هر دلیلی نیاز پیدا کنید در بخشی از یک موشن گرافیک از عکس و فیلم رئال استفاده کنید. اگر شما میخواهید به صورت فردی کار کنید و در این زمینه تبدیل به یک حرفه ای شوید، بهتر است تجهیزات فیلم برداری و عکاسی را تهیه کنید.

داشتن تجربه، خلاقیت و استعداد

ساخت موشن گرافیک یک نوعی از تولید محتوای تصویری است. تولید محتوا مبحثی است که باید اصول آن را فرابگیرید. کسی که در زمینه تولید انواع محتوا فعالیت داشته است خیلی راحت تر میتواند یک سناریوی منسجم برای ساخت موشن گرافیک طراحی کند.

همچنین داشتن تجربه در زمینه تبلیغات و بازاریابی محتوا میتواند بسیار مفید باشد. اگر شما با امور تبلیغات آشنایی نداشته باشید نمیتوانید یک موشن گرافیک موثر خلق کنید. در این زمینه مقاله موشن گرافیک و اهمیت آن در تبلیغات را مطالعه کنید. موشن گرافیک به مانند کشیدن یک نقاشی نیست که یک کار دلی باشد. شما باید موشن گرافیک را برای مخاطب تولید کنید نه برای دل خودتان.

اگر شما تا به حال در فضای تبلیغاتی و بازاریابی فعالیتی نداشته اید، باید ابتدا با این حوزه قدری آشنا شوید. روانشناسی و مخاطب شناسی دو رکن اساسی در این زمینه است. شما باید در این زمینه به دنبال کسب تجربه های عملی باشید. سعی کنید در این زمینه ها مطالعه کنید.

همچنین نحوه چینش و نمایش المانهای گرافیکی و استفاده درست از فونت و رنگ در یک موشن گرافیک بسیار اهمیت دارد. این مسائل در کنار درک درست داستان و قدرت داستان نویسی میتواند در ساخت یک موشن گرافیک جذاب و موثر باشد. پیشنهاد میکنم سری به مقاله مراحل ساخت موشن گرافیک بزنید.

در نهایت باید گفت طراحی موشن گرافیک به مانند کارگزدانی یک فیلم است. همان قدر که تجربه، خلاقیت و هنر کارگزدان به زیبایی یک فیلم می افزاید، استعداد و خلاقیت هنری شما است که تعیین کننده میزان اثر گذاری کار خواهد شد. سعی کنید با دیدن نمونه های خوب موشن گرافیک، خلاقیت خود را ارتقا دهید.

آموزش ساخت موشن گرافیک بصورت پروژه محور

آموزش ساخت موشن گرافیک

در قسمت قبل با مقدمات و پیش نیازهایی که شما برای گام نهادن در این حرفه نیاز دارید، آشنا شدید. اما یادگیری ساخت موشن گرافیک منوط به پشتکار و انجام پروژه های متعدد است.

شما با انجام هر پروژه، چیز جدیدی خواهید آموخت. انجام یک پروژه ساده از صفر تا صد میتواند نکات آموزشی زیادی در بر داشته باشد.

در واقع شما باید ابتدا با نرم افزارهای تخصصی این رشته مثل افتر افکت آشنا شوید و تا حدی مقدمات آن را فرا بگیرید. بعد از آن است که با آموزش هایی که به یک پروژه خاص می‌پردازند، دایره تکنیک ها و محفوظات خود را افزایش بدهید.

آموزش های مختلفی در سطح اینترنت وجود دارند که تا حدی به شما کمک می‌کنند. اما همه این آموزش ها مفید نیستند. در ابتدا به دنبال آموزش چیزهای خیلی خاص نروید. اکثر این فایل های آموزشی در سطح اینترنت سعی دارند با آموزش چیزهای جذابی که در واقعیت چندان کاربردی ندارد، شما را جذب کنند.

برای مثال “آموزش ساخت یک نوشته سه بعدی که آتش گرفته و در حال سوختن است!!”. اگرچه این آموزش جذاب است ولی برای یک تازه کار مناسب نیست زیرا کاربرد چندانی ندارد. از این رو سعی کنید به دنبال آموزش های اصولی و کاربردی باشید.

نتیجه گیری

ساخت موشن گرافیک مقدمات و پیش نیازهایی دارد که میتوان گفت بی توجهی به هر یک از آنها باعث عدم موفقیت شما است. این مقدمات را میتوان با چهار عنوان زیر تقسیم بندی کرد:

  • آگاهی از مبانی گرافیک
  • آشنایی با نرم افزارهای پایه
  • تهیه سخت افزارهای مورد نیاز
  • کسب تجربه و ارتقای خلاقیت

مانند تمامی کارها پشتکار و علاقه شما رمز موفقیت شما است. سعی کنید زمان خود را مدیریت کنید و از یادگیری پروژه هایی که کاربرد خاصی ندارند پرهیز کنید. آموزش ساخت موشن گرافیک یک مقوله چند رسانه ای است. شما باید هم ببینید و هم گوش کنید و همزمان آن را به صورت عملی انجام دهید.

هر چقدر که پروژه های بیشتری را انجام دهید یک گام به حرفه ای شدن نزدیک تر می‌شوید. همچنین دیدن نمونه های موفق و قوی موشن گرافیک، به ارتقای دید شما کمک زیادی میکند.

پیشنهاد میکنم قبل از وارد شدن به بحث آموزش، تعداد زیادی از نمونه های موشن گرافیک را تماشا کنید. به یاد داشته باشید که یادگیری و آموزش در این زمینه پایانی ندارد و شما همیشه باید در حال آموختن باشید.

منبع : designly

همیشه خودم رو کارآموز میدیدم و به دنبال یادگیری چیزهای نو و هدف های بزرگ بودم که یکی از هدف های بزرگ ایجاد وبسایت شروع گرافیک است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

برو بالا
تیکت جدید
تیکت جدید